• 96623910(021)
  • پارک فن آوری پردیس؛ خیابان نوآوری 3؛ پلاک 38

مرکز عملیات شبکه (NOC) و نقش آن در دسترس‌پذیری مراکز داده

مرکز عملیات شبکه (NOC) و نقش آن در دسترس‌پذیری مراکز داده

مرکز عملیات شبکه (NOC) و نقش آن در دسترس‌پذیری مراکز داده

مرکز عملیات شبکه یا Network Operations Center (به اختصار NOC) که در محاوره فنی “اِن اُ سی” یا “ناک” نیز نامیده می‌شود، یک مقر کنترل و مانیتورینگ است که سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، برای مدیریت شبکه‌های کامپیوتری و نظارت بر کارکرد صحیح زیرساخت ارتباطی خود ایجاد می‌کنند. این مراکز با نظارت بدون وقفه بر فعالیت‌ها، مشکلات فنی ایجاد شده را به محض وقوع، شناسایی نموده و با عکس‌العمل سریع و به موقع، برطرف می‌نمایند. معمولا ناک‌ها برای تامین بالاترین حجم پهنای باند، با سرعتی بسیار بالا به اینترنت متصل هستند.

بدین ترتیب و با کمک ناک‌ها، تضمین کیفیت و کنترل کیفی این مراکز به بهترین شکل انجام شده و زمینه دسترس‌پذیری حداکثری مراکز داده فراهم می‌شود. دسترس‌پذیری (Availability) یک مرکز داده، به مدت زمانی گفته می‌شود که آن مرکز در شرایط عملیاتی قرار داشته باشد.

بسیاری از مراکز داده بزرگ مانند دیتاسنتر فنحاب ، برای مدیریت، نظارت لحظه‌ای، عیب‌یابی و رفع سریع مشکلات احتمالی شبکه خود، دارای سالن ناک می‌باشند. وسعت ناک معمولا به وسعت مرکز داده و حساسیت داده‌های مستقر در این مرکز وابسته است. مراکز داده کوچکتر اغلب از سیستم‌های مانیتورینگ و نرم‌افزارهای خودکار رفع عیوب استفاده می‌کنند و معمولا نیروی انسانی در روند کاری آنها دخالت یا نظارت چندانی ندارد.

صرف نظر از فرایندها، هدف اصلی ناک‌ها، تامین پایداری کارکرد شبکه در تمام ساعات شبانه روز و تضمین حداکثری دسترس پذیری مراکز داده است. اگر هزینه‌ها مطرح نباشد، این هدف همیشه دست‌یافتنی است. اما مشکلات زمانی نمایان می‌شوند که سازمان‌ها سعی می‌کنند تا با رویکردی مقرون به صرفه، مرکز عملیات شبکه خود را پیاده‌سازی نمایند.

برای تحقق اهداف اصلی ناک‌ها، بکارگیری نیروی انسانی مجرب و خبره که به اصطلاح “مهندس ناک” نامیده می‌شوند یکی از ضروریات مهم است.

برخی از وظایف و مسئولیت‌های مهندس ناک عبارتند از

  • Network Monitoring
    نظارت بر کارکرد صحیح شبکه
  • Incident Response
    واکنش سریع به وقایع پیش‌بینی نشده
  • Troubleshooting Problems
    شناسایی و برطرف نمودن مشکلات
  • Reporting & Tracking All Issues
    مستندسازی و پیگیری تمام وقایع، مشکلات و راهکارها

مطلب در ادامه به روز خواهد شد .

مرکز داده فنحاب

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های ما


https://fanhab.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png
بازدید از مرکز داده پردیس

بازدید از مرکز داده پردیس

بازدید از مرکزداده فنحاب در پارک علم و فن آوری پردیس با حضور ریاست محترم بیمه مرکزی و هیئت رئیسه ...

کولینگ جدید دیتا سنتر

کولینگ جدید دیتا سنتر

راه اندازی سیستم های سرمایشی جدید مرکز داده پردیس ...

بازدید فاز دوم مرکز داده

بازدید فاز دوم مرکز داده

افتتاح فاز دوم مرکزداده فنحاب در پارک علم و فن آوری پردیس با حضور ریاست محترم بیمه مرکزی و هیئت رئیسه ...

ساختمان فنحاب

ساختمان فنحاب

نمای ساختمان اصلی مرکز داده پردیس ...

ارتباط با ما


https://fanhab.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

شماره تماس

2196623901(98+)

آدرس

پارک فن آوری پردیس،نوآوری 3 پلاک 38

پست الکترونیک

info@fanhab.ir